Lokaltidningen STO
Tisdag, 21 november 2017
Ingen bättring för STO-pendlare med ny zonindelning, enligt insändarskribenten. Foto: Arkiv
Ingen bättring för STO-pendlare med ny zonindelning, enligt insändarskribenten. Foto: Arkiv

STO-pendlare får det inte bättre

Svar på insändarna ”Hurra för fria resor men skippa zonerna” och ”Zonförslaget redan under utredning” i Lokaltidningen.

En insändare den 20 oktober om Västtrafiks nya förslag till zoner tog upp frågan om priserna mellan STO och Göteborg. Den fick ett arrogant svar från liberalerna Birgitta Adolfsson (regionfullmäktige), Daniel Andersson (kollektivtrafiknämnden) och Nanna Siewertz Tulinius (Västtrafik). Frågan är viktigare än så!

När Västtrafik ersatte Göteborgsregionens lokaltrafik, fick de som pendlade över en natt dramatiskt höjda priser. Västtrafik slog sönder Storgöteborg genom att Stenungsund, Tjörn och ytterligare två av 13 kommuner uteslöts ur zonstrukturen för Göteborg. Förslaget till ny zonindelning förbättrar inte situationen överhuvudtaget. Fortfarande är Stenungsund och Tjörn uteslutet ur den struktur som övriga Storgöteborg ingår i. Om det nya förslaget skulle gå igenom, skulle Stenungsundpendlaren förlora över 6 000 kronor per år jämfört med om Stenungsund skulle ingå i samma ”kranskommunszon” som Kungälv. Den som pendlar från Stenungsund till Kungälv skulle förlora nästan 4 500 kronor per år. Det här gör att den som bor i till exempel Jörlanda får en stor extra utgift jämfört med den som bor i Kode, och det kan ha påverkan om man väljer att flytta till Stenungsund eller till en annan kommun i området.

Det gör också att Stenungsunds företag måste betala mer för att få tillgång till kompetens som bor i övriga Storgöteborg, eftersom resorna fördyras. Nu har regionpolitikerna chansen att återställa misstaget när Västtrafik infördes, och åter låta hela Storgöteborg ingå i samma taxestruktur. Missa inte den!

Niklas Jernevad

Relaterade artiklar
Fler artiklar