Lokaltidningen STO
Fredag, 15 december 2017
Konstnären Fuyuko Matsui är en av de sex konstnärer som medverkar i utställningen ”Spirits of nature” som visas p åNordiska akvarellmuseet i Skärhamn just nu. ”Jag valde den här gula kimonon för att jag hörde att löven här i Sverige ändrar färg till gult så här års, så jag tänkte att det skulle passa”, säger hon. Foto: Elina Bratt Lejring
Konstnären Fuyuko Matsui är en av de sex konstnärer som medverkar i utställningen ”Spirits of nature” som visas p åNordiska akvarellmuseet i Skärhamn just nu. ”Jag valde den här gula kimonon för att jag hörde att löven här i Sverige ändrar färg till gult så här års, så jag tänkte att det skulle passa”, säger hon. Foto: Elina Bratt Lejring

Andar och radioaktivitet

 Sexism, rasism, radioaktivitet och naturkatastrofer. I utställningen ”Naturens ande” lyfts aktuella japanska samhällsproblem upp. Bland annat visas en solros med jord från Fukushima.

 I en gulmönstrad kimono står konstnären Fuyuko Matsui och blickar ut över havet utanför Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn. Hon är en av Japans mest framstående konstnärer och medverkar just nu i utställningen ”Naturens ande” som hade vernissage i lördags. ST-tidningen var på plats under utställningens pressvisning i fredags.

– Jag trivs här i Skärhamn, tiden går långsamt här. Det är väldigt vackert, som en målning, säger hon.

Matsui har en doktorsexamen i japanskt måleri. Hon skapar på siden och papper med mineralpigment och animaliskt lim. I många av hennes verk syns onda andar, demoner och spöken. Återkommande motiv är skadade och döda kvinnokroppar som på olika sätt smälter in i den omgivande naturen.

– Jag inspireras av japansk kultur och japanska samhällsproblem som sexism och rasism. Vi har många sociala problem i Japan, säger hon.

”Naturens ande”, eller ”Spirits of nature”är en grupputställning med verk av sex av Japans främsta konstnärer. Teknik och material skiftar från animeringar och installationer till träsnitt och traditionell akvarell. Klassiska verk från Världskulturmuseerna och Östasiatiska museet i Stockholm visas också. Utställningen pågår till och med 28 januari nästa år. Alla verken har någon form av anknytning till naturen och återkommande motiv är vulkaner och naturkatastrofer.

– Naturens ande är väldigt stark i japansk kultur. Utställningen går djupt in i det förflutna samtidigt som den blickar in i framtiden, det är en väldigt speciell känsla, säger Bera Nordal, museichef.

En annan av konstnärerna som medverkar i utställningen är Takashi Kuribayashi. Hans flera meter långa vita solros hänger i utställningens första rum. Verket är gjort av handgjort papper och innehåller även jord från området i närheten av Fukushima, kärnkraftverket som 2011 drabbades av en jordbävning vilken orsakade stora utsläpp av radioaktiva ämnen.

– När vi äter mat eller fiskar måste vi alltid ha Fukushima-olyckan i åtanke, det kommer att vara ett problem även i framtiden. Efter 2011 lägger jag alltid in något från Fukushima i mina verk. Men självklart har jag kollat så att den här jorden inte innehåller radioaktivitet, den är inte farlig, säger han.

Takashi Kuribayashi ställer även ut en stor installation, som fyller ett av rummen på Akvarellmuseet. Den föreställer ett fruset vinterlandskap i full skala där besökarna kan gå under marken och genom små hål kika upp på de vita träden.

– Träden hade han med sig hemifrån Japan. Sedan har han och hans assistent gjort pappret här. De har jobbat hårt långt in på kvällarna i en och en halv vecka, säger Sofia Olofsson, kommunikatör på Nordiska Akvarellmuseet.

Elina Bratt Lejring

0303- 72 82 16

Relaterade artiklar
Fler artiklar