Lokaltidningen STO
Söndag, 18 februari 2018
"15 000 Volvo förra året kan bli 35 000 i år", säger Wallhamns vd Torbjörn Wedebrand.

Full fart på Wallhamn

Fler än dubbelt så många Volvobilar är i omlopp under 2018 jämfört med i fjol

Wallhamn har ingen järnväg – det är en sak som många har efterlyst genom åren. Fast även utan järnväg, kan en sak slås fast. Wallhamn går som tåget. Och det blir inte mindre under 2018 – snarare tvärt om.

Idag har Wallhamn 155 fast anställda. Under 2017 ökade den fast arbetsstyrkan med 15 personer, eller tio procent.

VD Torbjörn Wedebrand vill inte säga nåt om eventuella nyanställningar under det år som just börjat – men säger att han trivs utomordentligt på det jobb han själv har haft i snart tio år.

– Vi har väldigt mycket att göra – faktiskt nästan lite för mycket under förra året. På importsidan har vi en full anläggning, säger han – men tillägger att det nästan alltid går att ordna plats för ytterligare lite till.

Och på exportsidan är det betydande möjligheter till flexibilitet.  Torbjörn visar ut genom fönstret på en plan som är full av maskiner av olika slag.

Vid kaj ligger ett jättefartyg från Eukor. Ombord på den kommer maskinerna att stå innan allt är klart på kvällen. När Lokaltidningen besöker Wallhamn håller hamnpersonalen på att lasta av de bilar som fartyget just har anlänt med.

– Vi påverkas egentligen väldigt lite av vad som pågår i Göteborg, säger han och besvarar därmed en i dagarna vanlig fråga.

Han tillägger att det möjligen är några mindre flöden som hamnar i Wallhamn i stället för i Göteborg, men inget av betydelse.

– Och för tillfället är det ju ingen konflikt, säger han. Nu kör de för fullt.

Så talar Torbjörn Wedebrand om 2018. Inget ser ut att bli mindre. Tvärtom – förra året exporterades 15 000 Volvo-bilar via hamnen på Tjörn.

– Det kan bli 35 000 i år – eftersom rederiet som använder sig av oss, har fått tillbaka marknaden i Kina.

Mer än en fördubbling alltså. Lägg till detta att hamnen kommer att få hantera mellan 3000 och 4000 chassin – det vill säga dragbilar – från Scania, som inte varit där tidigare.

– Förra helgen gick de sista ACL-fartygen från Göteborg. ACL ägs av Grimaldi. Rederiet har skaffat fem nya jättebåtar och en del av verksamheten kommer att gå via Wallhamn i stället. Och det är frakter som går till USA, vilket betyder att Wallhamn i och med det har trafik till alla världsdelar. Till Amerika går vi med stål och maskiner.

Och företaget håller för tillfället på att titta lite på vilka möjligheter det finns till nya ytor. Lite till ska nog gå.

– Och jag tror och hoppas att vi ska kunna öka volymerna ännu lite mera, säger företagets VD.

Bengtåke Carlson

0303 72 82 25

Relaterade artiklar
Fler artiklar