Lokaltidningen STO
Tisdag, 23 januari 2018
Trötta på att koka vatten. Familjen Gunnarsson, med mamma Carin, barnen Emma, Christoffer och Jonatan, pappa Anders och dotter Linn fattas på bild, har kokat vatten i en månads tid. Foto Erika Olofsson
Trötta på att koka vatten. Familjen Gunnarsson, med mamma Carin, barnen Emma, Christoffer och Jonatan, pappa Anders och dotter Linn fattas på bild, har kokat vatten i en månads tid. Foto Erika Olofsson

Har tröttnat på att koka vattnet

I en månad har familjen Gunnarsson fått koka sitt dricksvatten. Nu är de riktigt trötta på kokandet.

Den 20 september gick kommunen ut med rekommendationer att allt kommunalt dricksvatten skulle kokas. En månad senare står en stor kittel med vatten fortfarande på spisen hemma hos Carin och Anders Gunnarsson. Familjen bor på Lövås nord öst om Henån, det område där kokningsrekommendationena fortfarande gäller.

Läs mer: Fortsätt koka vattnet

– Det är riktigt segt att behöva koka vatten varje dag. Vi är en familj på sex personer så det går åt mycket vatten, säger Carin.

Med fyra små barn i familjen går det åt stora mängder vatten varje dag. Barnen leker gärna vattenlekar och det händer att de i leken dricker.

– Det är ju inte bara vattnet i dricksglaset vi måste ha koll på utan allt runt om. Vi kan inte skölja av frukt med vatten från kranen, vi kan inte skölja av pastan efter den kokat, leker barnen vid diskbänken med vatten måste vi ha koll så de inte dricker under leken.

Familjen har turen att ha tillgång till vatten hos Carins föräldrar, men även det hushållet har kommunalt vatten där kokningsrekommendationena under en tid gällde. Carin hämtar varje dag dunkar med vatten hos sina föräldrar. Hon vill inte riskera att barnen blir sjuka av vattnet från den egna kranen

– I början då kokningsrekommendationerna gällde hela Henån fick vi köpa vatten i affären. Det går under en tid, men att göra det i en hel månad är inte hållbart.

Familjen har anmält sig till kommunens tjänst att få sms aviseringar om det är störning i det kommunala vatten och avloppsnätet. Vissa aviseringar har kommit fram men inte alla.

– Vi har inte fått all information via sms utan vi har gått in på kommunens hemsida för att få veta senaste. SMS tjänsten är i sig bra men den har inte fungerat fullt ut.

Carin och hennes man Anders är nu riktigt trötta på att koka vatten. Något annat alternativ än att fortsätta koka vattnet till familjen har de inte.

– Vi vill ju inte riskera att familjen blir sjuka på grund av vattnet så vi fortsätter koka. Jag förstår att kommunen gör så gott de kan men vi betalar för att ha ett bra vatten och det har vi inte haft på en månad nu.

Erika Olofsson

Relaterade artiklar
Fler artiklar