Lokaltidningen STO
Lördag, 20 januari 2018
Foto: Västtrafik pressfoto/Arkivfoto
Foto: Västtrafik pressfoto/Arkivfoto

Västtrafik får kritik för otydliga villkor i app

Otydliga villkor för mobilbiljetter i Västtrafiks app To Go får nu kritik från Konsumentverket. Bland annat lyfts brist på information kring att appen kräver internetanslutning fram.

Västtrafik har sedan lanseringen under förra våren satsat på mobilapplikationen To Go. Tanken är att mobilbiljetter ska göra resandet enklare och appen står nu för ungefär 30 procent av företagets försäljning. Västtrafik har också satsat på att sänka priset för mobilbiljetterna.

Läs mer: Dyrare att resa med kontoladdning

Men nu får alltså Västtrafik kritik på flera punkter av Konsumentverket, KO, som anser att villkoren är otydliga för mobilbiljetter. Kritiken handlar bland annat om att villkoren för biljetterna bara syns när man registrerar ett kontokort för första gången. Efter första inköpet så syns inte villkoren när man köper en ny biljett. Det anser KO är en brist med tanke på att varje resa ska betraktas som ett nytt avtal.

– Vi kommer att titta på anmälan och sätta oss in i kritiken. Det jag kan säga är att man som kund ska kunna förvänta sig att avtalsvillkoren framgår tydligt. Vi kommer att återkomma när vi satt in oss i ärendet om vilka åtgärder vi kommer att ta, säger Jesper Wiberg som är pressinformatör på Västtrafik.

Konsumentverket riktar också specifik kritik kring att informationen om att det krävs internetanslutning för att kunna använda mobilbiljetten i appen bara framkommer vid den första registreringen. Utöver det tycker också KO att det är otydligt vem som får bära ansvaret om det uppstår ett tekniskt fel hos en annan part, som till exempel en internetleverantör. När Lokaltidningen STO pratar med Västtrafik är företaget dock tydligt med att det inte är aktuellt att en kund skulle få böter på grund av ett sådant fel.

– Om det skulle uppstå ett tekniskt problem med appen så behöver man inte oroa sig som kund. Våra biljettkontrollanter får alltid information om något sådant skulle uppstå, säger Wiberg.

Västtrafik har nu fram till den 8:e november på sig att svara på Konsumentverkets kritik. Vilka åtgärder som kan bli aktuella är dock inte klart i nuläget.

– Vi behöver titta på vad anmälan säger först. Men det är bra att det uppmärksammas att det varit otydligt så får vi se vilka åtgärder som vi ska vidta, säger Jesper Wiberg.

Kajsa Lind

kajsa.lind@lokaltidningensto.se

Relaterade artiklar
Fler artiklar