Specsavers i Stenungsund firar 10 år: ”Blivit en livsstil”

Ärlighet uppskattas inte bara inom äktenskapet, det vet makarna Karolin och Stefan Hellerstedt det mesta om. De spenderar nämligen 361 dagar om året med att kommentera Stenungsundsbornas utseende – ett rakt bemötande som under tio år haft en stor del i den lokala Specsavers-butikens framgångar.

– Vi måste verkligen vara ärliga. För det kan vara en kund som känner att ett par bågar känns riktigt bra, men om de inte sitter helt hundra så måste vi säga till. Sedan är det ofta mer komplext än vad kunden kanske tror. Glasögon fyller ju först och främst en funktion och i vissa fall passar helt enkelt inte bågarna det glas man behöver, förklarar Karolin.

– Kundenkäter är något vi lägger mycket tid på och vi märker ju tydligt att våra besökare vill höra att ”den här bågen är för stor över din näsa” eller att en särskild modell inte passar deras ansiktsform. De tycker att det är skönt att de möts av en ärlig personal, berättar Stefan.

Tio framgångsrika år

I maj var det tio år sedan Karolin Hellerstedt startade Bohus Optik i Stenungsund tillsammans med dåvarande kompanjonen Kristina Eriksson. Tillsammans blev de Årets unga företagare i Stenungsund 2014.

– Det gick väldigt bra för oss trots att det var en konkurrensutsatt marknad. Just att vi var unga och att vi startade med ett tomt kundregister, det var en utmaning mentalt, minns Karolin.

Ni har på tio år gått från tre till åtta anställda, vad var det som gjorde att det tog fart?

– Jag tror det är just detta att vi alltid jobbat väldigt mycket med service, personligt bemötande och att se till att få återkoppling från våra kunder i enkäterna. Att vi aktivt försökt hitta individuella lösningar efter varje kunds behov. Samtidigt är målet att alla ska känna sig som hemma i vår butik, trygga och avslappnade.

”Älskar att göra det vi gör”

Strax efter att Karolin var med och drog igång verksamheten i Stenungsund 2010 träffade hon Stefan Hellerstedt. Sedan dess har de gift sig, fått två barn (6 och 2 år) och för tre år sedan fullbordat äktenskapet även på ett yrkesmässigt plan då Stefan klev in som delägare i butiken.

– Här är vi sju dagar i veckan 361 dagar om året. Vi älskar att göra det vi gör, vi kompletterar varandra bra och våra barn har mer eller mindre vuxit upp i butikens kök. Ser man tillbaka så är det inte bara ett jobb, utan en livsstil, säger Karolin och Stefan fortsätter:

– Det är fantastiskt roligt. När vi går in genom dörrarna går vi även in i våra professionella roller och det är riktigt kul att få se en helt annan sida av sin fru från första parkett varje dag.

Kan ögonhälsa

Stefan har i dag personalansvar och sköter det administrativa medan optikern Karolin är kliniskt och medicinskt ansvarig. Båda spenderar dock mycket tid i butiken för att hjälpa besökarna hitta rätt bland alla glasögon.

– Men det är viktigt att än en gång poängtera att det här yrket inte bara handlar om att sälja snygga bågar, glasögon fyller i första hand en funktion. Att vara behjälplig när det gäller olika synnedsättningar, kontakten med ögonläkare och våra kunskaper om ögonhälsa är en oerhört viktig del av verksamheten, säger Karolin Hellerstedt.