Kriminellt bedrägeri och lagligt rofferi!

En nära bekant, i 85-årsåldern, ringde mig. Hen berättade att hen tagit en tupplur efter middagen och väckts av ett telefonsamtal från Telia. En man ville ha personnummer och BankID kod för att kunna sätta in pengar på hens bankkonto, eftersom min bekant betalat för mycket, och därför skulle få pengar återbetalda. Min bekant sa att hen varken hade dator eller internet. Då svarade mannen att det gick bra att lämna numret på bankkortet så kunde hen få pengarna insatta på kortet istället. När min bekant sa att hen inte hade bankkortet till hands och inte kunde minnas siffrorna, så avslutades samtalet med att mannen skulle återkomma i början på nästa vecka.

Min bekant tyckte att det var ett märkligt samtal. Hen betalade ju med autogiro. Hur kunde det då bli fel. Om det blivit fel så var det ju bara att reglera det nästa månad. Hade hen blivit utsatt för ett bedrägeriförsök? Så hen ringde mig och undrade vad jag tyckte om det hela.

Jag ringde Telia och kollade. Det var som hen misstänkte. Någon hade försökt lura hen. Först blir man ju heligt förbannad; Vad är det för människa som försöker lura gamla människor. Människor som lever på en låg pension och som har tillit till sina medmänniskor.

Nästa tanke som dök upp; Vad sysslar Telia med? Min bekant har autogiro, alltså dras den summa hen är skyldig per automatik. En faktura på detta belopp skickas ut en gång per månad. För detta debiterar Telia 49 kronor per månad, totalt 588 kronor per år!

När jag var i kontakt med Telia angående bedrägeriförsöket frågade jag om det inte gick att slippa den kostnaden. 49 kronor per månad är mycket pengar för den som har en låg pension. Jo, de går bra om man skaffar e-faktura. Men då måste man ha internetuppkoppling! Hur många äldre pensionärer har det? Man måste hänga med sin tid, svarade den käcke Teliaynglingen.

Läs Telias svar: ”Ring alltid oss vi minsta osäkerhet”

Slutsats: Min 85-årige nära bekant ska betala 49 kronor per månad för att få en faktura som har samma summa varje månad, en summa som automatiskt dras från hens konto. Hen kan när som helst få ett kontoutdrag från sin lokala sparbank där hen kan se vad som dragits från kontot. Hen har inget behov av att få samma faktura varje månad från Telia. Och med de vinster Telia gör, borde de ej heller ha ett behov av att skinna pensionärer ytterligare med en helt onyttig ” tjänst”. Om det som primärt föranledde min bekants samtal och mitt samtal till Telia var ett kriminellt bedrägeriförsök så är faktureringsavgiften ett legalt rofferi riktat mot äldre som enligt den käcke Teliaynglingen ”ej hänger med i utvecklingen av samhället”, eller som jag nog hellre skulle vilja säga: avvecklingen av!

Gunnar Axelsson

Orust