Ring alltid oss vid minsta osäkerhet

Svar på insändaren:

”Kriminellt bedrägeri och lagligt rofferi!”

Hej Gunnar, helt rätt av din vän att inte lämna ut några uppgifter i samtalet där man utgav sig för att ringa från Telia. Vi frågar aldrig efter sådana uppgifter när vi kontaktar våra kunder. Och när kunder kontaktar oss för ändringar ber vi alltid om legitimation, via exempelvis kod eller bank-id. Tyvärr är det internationella kriminella ligor som på olika sätt försöker få tillgång till känsliga uppgifter som bankort, koder eller bankid och tyvärr kontaktar de oftast äldre personer. Vi går med jämna mellanrum ut och varnar för den här typen av bedrägerier och gör vad vi kan för att stoppa de som vi får vetskap om. Var alltid misstänksam när någon ringer och ber om känsliga uppgifter och lämna aldrig ut några uppgifter. Ring alltid oss vid minsta osäkerhet.

När det gäller autogiro så är det avgiftsfritt tillsammans med e-faktura. Fakturaavgift tas bara ut om kunden har autogiro med pappersfaktura. Vi är enligt lagen om elektronisk kommunikation skyldiga att meddela våra kunder hur mycket de ska betala. Många företag med autogiro aviserar kanske ett fåtal tillfällen om året, men då handlar det om fasta summor, det vill säga samma summa varje månad. Hos oss betalar kunderna olika beroende på vilken tjänst man har hos oss  och därtill rörliga avgifter. Alltså måste vi avisera och informera innan autogirobetalningen sker. För support, guidning och beställning av e-faktura rekommenderar jag dig att logga in på Mitt Telia.  Du kan även kontakta vår kundtjänst på telefon, chatt eller mail.

Inger Gunterberg

Telia Pressavdelning