”Är en stor del av den svenska kulturen”

Den första oktober firas kaffets dag internationellt. Vi tog ett snack om den mörka drycken med Jonas Lindemark, ägare av Kafferosteriet Götheborg i Jörlanda, där varje dag är kaffets dag.

Hur dricker du ditt kaffe?

– Jag dricker allt möjligt kaffe i och med mitt jobb, men just nu gillar jag ett föreningskaffe vi har väldigt mycket. Det är kaffe som säljs via olika föreningar och den här sorten har väldigt mycket arom och smak utan någon besk eftersmak. Jag dricker alltid kaffet svart.

Vad kan man se för trender?

– En trend som man sett i flera år nu är att antalet microrosterier ökar, precis som med microbryggerier för öl. Överlag märker man att människor är mer medvetna om vilket kaffe de dricker och gärna vill testa nytt. Man vill veta var kaffet kommer ifrån och hur det har producerats, och man vill gärna ha så kallat ”single estate-kaffe” där man har bönor från en gård i ett land. Det mesta kaffe du köper i vanliga affärer är blandningar men nu vill många ha rena smaker och kanske hitta sin favoritböna. Hela bönor ökar mer och mer också, vi får se hur länge det dröjer innan alla har en egen kvarn hemma.

Svenskar hör till dem som dricker mest kaffe per capita i världen, vad tror du det beror på?

– Det är en så stor del av den svenska kulturen, det går knappt att ha ett möte på en svensk arbetsplats utan kaffe. Man brukar ju skoja om att de viktiga besluten tas inte runt konferensbordet utan runt kaffemaskinen. Det blir en mötesplats och ett sätt att umgås.

Hur kommer det sig att ni startade kafferosteri i Jörlanda?

– Jag har tidigare jobbat på Gevalia och senare med kaffemaskiner till arbetsplatser. En dag tänkte jag och min kompanjon: ”Hur svårt kan det vara att starta ett kafferosteri egentligen?” och körde igång.

Hur svårt var det då?

 – I början var det mest en väldigt dyr hobby, haha. Men vi hittade inköpskanaler för råkaffe och lärde oss massor. Det är viktigt för oss att stå för kvalité och att vi vet hur kaffet produceras så att vi kan ta ett etiskt ansvar. Det blir självklart dyrare för slutkonsumenten, men innebär också att vi kan stå för det kaffe vi producerar. Nu har vi stora planer för framtiden, och tanken är att vi nästa år ska flytta in till Stenungsund och öppna en helt ny anläggning där allmänheten kan följa hela rostprocessen.

Lotta Hohner

lotta.hohner@lokaltidningensto.se