Bedrägerivåg mot äldre – polisen varnar: ”Lägg på luren”

De ringer upp äldre, ofta i 90-årsåldern, och försöker förmå dem att lämna ut koder, kort och andra uppgifter kring sitt bankkort. I vissa fall övertygar de dem att lämna ifrån sig smycken. Nu varnar polisen för en bedrägerivåg som som kan drabbat STO.

Sedan i september har ett 60 fullbordade bedrägerier och försök till bedrägeri mot äldre inträffat i polisområde Väst. Det är oklart om någon drabbats i STO-området. Men det finns ett mörkertal när de gäller den här typen av brott.

– Det är vidrigt, säger Anna-Karin Kjellgren, brottsförebyggare på bedrägerisektionen på polisen region Väst.

I ett pressmeddelande har polisen region Väst gått ut och varnat för en våg av bedrägerier mot den allra äldsta delen av befolkningen. Bedragarna har den här gången siktat in sig på ensamstående personer födda någon gång mellan 1920 och 1930. Två tredjedelar av dem som utsatts har varit kvinnor.

Varför tror du att man ger sig på den här målgruppen?

– Det är hemskt att säga det men förmodligen för att det är ganska enkelt. De som ringer är ofta vältaliga och trevliga och är man då äldre kan det vara svårt att sätta sig upp mot dem.

Samtalen handlar ofta om att det är det är något fel på bankkortet eller på någonting annat.

– De erbjuder sig på grund av att de är äldre och inte ska ge sig ut på stan att komma och hämta kort och kod och byta ut det mot nytt.

Många gånger är de som ringer påstridiga och väldigt övertygande. Men Anna-Karin Kjellgren säger att om man får ett sådant här samtal så ska man vara otrevlig och lägga på luren.

– Känner man inte att det är okej så lägger man på luren och ringer upp en anhörig. Om man inte har någon att ringa ska man ringa polisen på 114 14 eller banken.

Anna-Karin Kjellgren säger att det aldrig är så akut som bedragarna vill få det att framstå.

– Man har all tid i världen att ringa någon. Och man får vara otrevlig.

Bedragarna gör ofta sina hembesök dagtid. Och kommer in i portar eftersom de ringt upp målsägarna innan. Polisen uppmanar alla att polisanmäla även om bedragarna inte lyckas få med sig något.

Hur arbetar polisen med att få fatt i de här bedragarna?

– Jag kan inte kommentera hur vi jobbar men vi gör det på flera sätt naturligtvis. Det här är ett sätt att förebygga och arbeta proaktivt genom att informera anhöriga och de äldre.

Polisen vill nu uppmärksamma de äldre själva men även anhöriga och personer som kommer i kontakt med de äldre, i hemtjänsten eller på boenden, att sprida informationen om hur man ska bete sig när man får ett sådant här samtal.

– Vi hoppas att man tar till sig informationen och pratar med de äldre.

Anna-Karin Kjellgren understryker att banken hör aldrig av sig och ber om att man ska lämna ut bank-id, koder eller lämna ifrån sig sitt kort. De kommer aldrig hem och hämtar koder och kort hos sina kunder, pandemi, eller ej.

Karina Hansson

karina.hansson@lokaltidningensto.se

Så skyddar du dig mot bedrägerier

• Tänk på att banken eller polisen aldrig ringer upp och ber någon att lämna ifrån sig värdesaker eller personliga uppgifter.

• Om du får den här typen av frågor – lägg på luren.

• Anmäl direkt till polisen. Anmäl även ett försök till brott.

Källa: Polisen