Dramatisk minskning för detaljhandeln

Butikerna på Stenungstorg har svåra tider just nu. Kundunderlaget sviktar betydligt och många har mer än halverat sin försäljning. Nu gäller det att samarbeta och kämpa sig igenom krisen menar butiksägaren AnnaCarin Erlandsson.

Handlarna på Stenungstorg är hårt drabbade av coronakrisen. Vid Lokaltidningens rundringning och besök i butikerna under veckan uppger de allra flesta ett stort tapp i försäljningen. Och det är inte enbart själva besöken i butikerna som minskat. Även försäljning på nätet har minskat drastiskt.

– Försäljningen har stannat av och det här började på allvar i mitten på förra veckan. Det känns väldigt konstigt allt det här. Det är svårt att göra några framtidsplaner, säger Lena Karanzas, ägare till butiken Jord.

När vi besöker butiken är det tomt, så när på en mamma med två barn som snabbt tittar in och sedan lämnar utan att köpa något.

Butiksägarna har redan börjat vidta besparande åtgärder. Timanställda får mindre tid på jobbet och öppettiderna justeras nedåt.

Läs mer: Ändrade öppettider på Stenungstorg

– Jag försöker hålla öppet så mycket som möjligt. Jag har två anställda plus en extra, men den personen får inga timmar alls just nu. Det är inte bara försäljningen i butik som minskat. Jag säljer på nätet också, men det händer inget där heller, säger Lena Karanzas.

Hon tycker att centrumägaren bör satsa mer på marknadsföring nu. Och att ägaren bör trycka på att det passar bra att handla på Stenungstorg som är ett öppet och luftigt centrum även under sådana extrema förhållanden.

– Vi har ett så öppet köpcentrum. Jag märkte det i lördags för då kunde jag har dörren öppen och jag fick faktiskt in mycket kunder då. Vi är ju inget tillslutet centrum utan det är väldigt luftigt. Visst ska vi vara försiktiga och följa alla råd för att minska smittspridning. Vi städar och torkar butiken hela tiden och håller avstånd.

Inne hos Engin Rydefjord, ägare till Stenungsblommor, gapar butiken tom.

– Det som är mest oroande är hyran. Vi fick ett mejl från Citycon att hyrorna ska betalas som vanligt. Här är ju inget spring i butikerna direkt, säger Engin Rydefjord, ägare till Stenungsblommor.

Hans verksamhet räddas av möjligheten att skicka blommor.

– Ungefär 80 procent är blomsterbud. Vi kan få in tio bud till en och samma person eftersom man inte åker hem och firar någon som fyller jämnt som 50 eller 70 just nu.

Inne i själva gallerian är det tunt mellan besökarna. En och annan skyndar förbi med hämtmat från restaurangerna. I de flesta butikerna är det tomt. Så är det inne hos Johanna Larsson, anställd butikschef på Guldfynd, som merparten av tiden får städa eller sortera papper istället för att agera säljare.

– Det här började märkas på riktigt i mitten av förra veckan. Vi har mer än halverat kundunderlaget. Vi har tre timanställda som inte får lika många timmar nu. Det är i huvudsak jag som står i butiken. Det här är jättetråkigt och det är klart man är orolig för hur det ska bli.

Guldfynd har kapat sina öppettider med två timmar per dag, men har beslutat att ha fortsatt söndagsöppet.

– Det verkar som de flesta andra butiker kapat ner på sina tider men fortsätter ha öppet på söndagar så vi har det också, säger Johanna Larsson.

AnnaCarin Erlandsson, ägare till butiken LaBell och Karlsson menar att nu är det viktigare än någonsin för kunderna att gynna det lokala näringslivet och för företagarna att kämpa och inte ge upp. Till skillnad från många andra företagare på Stenungstorg har hon inte dragit ned på butikens öppettider.

– Nu måste vi fokusera på att få hit kunderna och samarbeta oss emellan. Vi har dessutom en fastighetsägare som stöttar oss i detta, för de vet ju hur vi har det. Hos oss jobbar vi väldigt hårt med våra sociala medier för vi har gett oss den på att vi ska klara det här. Nu är det viktigare än någonsin att handla lokalt om vi ska finnas kvar. För många av företagen är det här en fråga om överlevnad. Jag tycker däremot att det är lite olyckligt att vi inte kan hålla samman om öppettiderna.

Hon tycker att en stor del beror på medias rapportering om coronaviruset.

– Vi brottas mot all massmedia som skrämmer upp människor. Nu vågar ju inte friska människor heller gå ut. det här förstör för konsumtionen, oavsett om man går ut och äter, fikar eller handlar saker i butikerna. Vi har en bransch som påverkas och som dessutom hade det tufft redan innan det här.

Hon vill blicka längre fram mot ljusare tider, när den värsta coronastormen förhoppningsvis blåst över.

– Vi har ju våra sommargäster. Vi ligger i Bohuslän som har mycket sommargäster och folk kommer säkert semestra här hemma i Sverige efter det här och det får vi se som positivt.

Annika Sahlin Ottosson

annika.sahlin@lokaltidningensto.se