• Trä'båtsfestivalen får näst mest i kommunala sponsorpengar i STO-regionen. Arkivfoto Erika Olofsson

    Duo i sponsortoppen

    Tjörn runt och Träbåtsfestivalen är de evenemang som har mest vind i seglen när det gäller att ragga kommunal sponsring. Båda har fått över en halv miljon kronor de senaste åren.

    Träbåtsfestivalen i Skärhamn har de senaste åren fått under 100 000 kronor per år i sponsorstöd av Tjörns kommun, men 2017 höjdes stödet till 300 000 .

    – Anledningen är att de som håller på med det är till åren komna och orkar inte hålla i alla praktiska frågor. Vi har haft många och långa diskussioner med dem. I de här pengarna ligger mycket projektledarhjälp. Alternativet hade varit att det inte hade blivit någon träbåtsfestival alls. Det hade inte varit bra, säger Martin Johansen.

    Tjörn runt får sponsring av Tjörn med 100 000 kronor om året, men även av Stenungsund med 50 000 kronor.

    Hur bedömer ni hur mycket respektive evenemang ska få?

    – Vi tittar på vad det är för arrangemang. Vi får underlag vad det handlar om och vi vet vad vi har för pengar att röra oss med,. Tjörn runt har ju funnits med i alla år, säger Bo Pettersson.

    I sina ansökningar angående Tjörn runt skriver Stenungsunds segelsällskap att många av besökarna ”är mycket resursstarka”.

    Är det viktigt för Stenungsunds kommun att locka just välbärgat folk?

    – Det lägger vi ingen värdering i. Om de är mer eller mindre bemedlade har vi inte som ett kriterium, säger Bo Pettersson.

    Med facit i hand brukar organisationerna, med få undantag, få precis den summa pengar de ber om i sina ansökningar.

    – Ofta är de årligt återkommande och då har man hittat en nivå som passar. Då kommer det inte in några fantasisummor. Efter evenemanget brukar vi utvärdera vad det gav, och ha det som grund till nästa år, säger Martin Johansen.

    I Tjörns kommuns skriftliga utvärderingar av evenemangen framgår antal deltagare, antal mediaexponeringar och antal likes evenemangen har fått på facebook.

    Räcker detta?

    – Nej. Det är en fråga vi har diskuterat, hur vi ska utveckla utvärderingarna. Men det är samtidigt svårt att mäta saker som hur mycket ett evenemang har genererat i handeln, och så vidare.

    Kristian Johansson

    Relaterade artiklar
    Fler artiklar