Ny app ska minska matsvinnet

Först ut bland Nordic Choice-hotellen och en av två i Stenungsund. På vägen förbättrar Stenungsbaden Yacht Club sin karma kring mat. Med hjälp av Karma.

Karma är en app som kan laddas ned till mobilen. Med hjälp av denna kan för närvarande cirka 120 000 hungriga användare orientera sig fram till restauranger och matställen som inte vill slänga mat.

– Inom Nordic Choice och på Stenungsbaden har vi pratat mycket om matsvinn. Mycket av maten äter gästerna upp men mycket av maten slänger vi också. Vi har gjort allt möjligt från att ändra storleken på tallrikar till att förändra hur yoghurtskålarna ser ut, säger Patric E Österström, VD på Stenungsbaden.

Först i Sverige

– Liksom skyltningen, säger Tomas Lindqvist som är f&b-manager. Vi säger att ”vi älskar tomma tallrikar” och ”ta så mycket du vill men lämna så lite som möjligt”.

Stenungsbaden är först ut i Nordic Choice-kedjan men inte ensam i Stenungsunds kommun. I skrivande stund är även Solliden med i Karma.

– Men vi är stolta över att vara först i Choice, säger kökschefen Mattias Nordevik.

Är det en ekonomisk fråga?

– Vi skulle ljuga om vi sa att det inte var det för det är alltid tråkigt att slänga när vi har kockar som har lagt ner både tid och energi på att laga maten, säger Mattias.

Lägger ut måltider

– Det pris som kunden betalar för en Karma-rätt ligger mycket närmare råvarukostnaden, säger Tomas.

I förra veckan gick Stenungsbaden live.

Kl 14 lade Mattias upp en bild på Karma på en Wallenbergare samt att det fanns fem stycken. Han fyllde också i alla allergener samt satte ett pris.

– Priset i restaurangen var 179 kronor. Nu fick man köpa för 65 kronor. Vi lade ut det kl 14 och 14.05 köpte den första gästen, säger Mattias som tror att en kund lika mycket kan vara en konferensgäst på väg hem som en skiftarbetare.

– Vi ser en potential både bland egna men också passerande gäster, menar Patric. Vi vill att fler ska upptäcka vilken fin mat som vi lagar här på Stenungsbaden.

Mål för måltider

Varje dag väger Stenungsbaden det matavfall som uppstår. Från centralt håll i koncernen finns mål på hur mycket svinnet från alla måltider i snitt ska minska.

– Målet ligger på ett matavfall per gäst på cirka 150 gram inkluderat alla måltider, säger Tomas. I nuläget ligger vi på cirka 270-300 gram. Då pratar vi ätbart det vill säga inte bananskal, äggskal med mera.

– Det målet ska uppnås under 2018, säger Mattias. Det låter tufft. Men vi ska kämpa!

Tony Balogh