Arkivfoton.

På(s)minnelse till möjliga langare

”Nej, nej, nej” står det på en tygkasse som regionens 20-åringar får på posten i dagarna.

Det är länsstyrelsen som skickar ut 3 000 påsar som en del i en kampanj för att få fler unga vuxna att låta bli att köpa ut eller bjuda minderåriga på alkohol.

​– Äldre kompisar och deras syskon är vanligaste källan till alkohol för minderåriga, säger Lennart Rådenmark, länssamordnare för drogförebyggande arbete vid länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, gör varje år en drogvaneundersökning bland niondeklassare och resultaten för Västra Götaland visar att nästan var tredje elev som druckit alkohol har fått tag på den från en pojk- eller flickvän, en kompis eller kompisars syskon.

Lika många niondeklassare uppger i undersökningen att de fått alkohol av en annan vuxen langare som köpt ut, vilket enligt CAN är högt i jämförelse med andra storstadslän.

44 av regionens 49 kommuner deltar i kampanjen som har namnet ”Hejdå alkoholskador”, däribland Tjörn och Orust, dock ej Stenungsund.

Sara Rönnberg

redaktion@lokaltidningensto.se

Hejdå alkoholskador

Kampanjen ”Hejdå alkoholskador” inleddes 2014 och bedrivs av Länsstyrelserna i Västra Götaland, Stockholm och Skåne tillsammans med Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Kampanjen handlar dels om skador som kan hända unga som dricker alkohol och dels om vanliga myter kring unga och alkohol. Förutom utskick till 20-åringar i storstadslänen består kampanjen av animerade filmer som sprids via sociala medier. Källa: Länsstyrelsen

Relaterade artiklar
Fler artiklar