Träningsrush på lokala gymmen

Nytt år betyder nystart för många, särskilt när det kommer till motion. Något som märks extra mycket på gymmen i STO-området.

– Många utnyttjar sina friskvårdskuponger, säger Magdalena Gunnberg, verksamhetschef på Friskis och Svettis.

Efter jul och nyår börjar många fundera på att komma i form. Nyårslöften och förväntningar för det kommande året ska infrias och många har träning högt på listan. En stor ökning i försäljning av gymkort och att allt fler testar på under en kortare period ökar trycket på gymmen runt om i STO.

– Många köper gymkort och träning som en julklapp, förklarar Alessandra Centelini, platschef på Nordicwellnes i Stenungsund.

Att hinna utnyttja friskvårdsbidrag från jobbet gör också att allt fler löser medlemskap strax före årsskiftet.

– Det märks en tydlig effekt av det. Ofta skojas det om det här att det blir fullt på gymmen i januari och sedan försvinner alla direkt, men så tycker jag inte riktigt att det är längre. De senaste åren ser vi att folk hänger i långt in på våren åtminstone, säger Nathaia Ivarsson, ställföreträdande platschef på STC .

Att träna i grupp är träningsform som ökar i hela landet enligt en sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Stadium. Mest populärt är det hos kvinnor.

– Något som är extra populärt är bland annat passen med högintensiv träning, säger Magdalena Gunnberg på Friskis och Svettis.

Den bilden bekräftas av Nathaia Ivarsson på STC.

– Korta pass med högintensiv träning och intervaller är väldigt populärt. Många har ont om tid och vill att det ska gå fort. Träning med den egna kroppsvikten och med fria vikter kommer mer och mer också. Och cykelpassen går alltid bra i Stenungsund av någon anledning, det här är en riktig cykelkommun.

När det gäller motivet till att träna tycker hon att fokus skiftat allt mer mot att bygga styrka och träna för hälsan, snarare än att hårdsatsa på Beach 2018.

– Det försöker vi trycka mycket på, det här vad träning egentligen är bra för. Att det kan motverka diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom lindrar det stress och frigör endorfiner. Det finns många bra skäl att träna!

För att man ska lyckas hålla liv i träningen även när minnet av det där nyårslöftet börjar blekna tipsar Nathaia Ivarsson om att se till att boka upp sig.

– Man behöver någon slags ”kontrakt”. Se till att alltid boka dig på samma pass, att träna med en kompis eller skaffa en PT. Någonting som gör att det blir svårt att skippa träningen.

Lotta Hohner

Andreas Kristensson

Relaterade artiklar
Fler artiklar