Jonas Johansson, chefredaktör för Lokaltidningen STO, gläds över siffrorna från Orvesto. Arkivfoto.

Uppåt för Lokaltidningen STO

Lokaltidningen STO fortsätter att öka och når allt fler läsare. Även ST-tidningen ökar sin läsarkrets. Det visar färska siffror från Orvesto.

Varje tertial (fyra månader) presenteras siffror från undersökningen Orvesto Konsument över hur det går för tidningarna ute i landet. Tidningsbranschen sägs vara en krisbransch med svikande antal läsare men siffrorna för prenumererade Lokaltidningen STO och totalutdelade ST-tidningen visar något helt annat.

Lokaltidningen STO ökade sin räckvidd, det vill säga hur många läsare mellan 16 och 80 år som man når i kommunen, till 42,9 procent. Motsvarande siffra under helåret 2016 var 37,3 procent. Räckvidden gäller papperstidningen men också e-tidningen eftersom den är en exakt kopia av pappersversionen.

– Det är ett kvitto på att det finns ett sug efter lokal journalistik och det är självklart jätteroligt. Våra nyheter når ut till fler och vi är inne i en positiv trend just nu på tidningen där även vår digitala trafik på hemsidan växer i en stadig takt, säger Jonas Johansson, chefredaktör för Lokaltidningen STO.

ST-tidningen ökade från 48,9 procent för helåret 2016 till 53,6 procent under de första fyra månaderna i år.

Undersökningen, som presenterades den 9 juni, visar även att Göteborgs-Posten minskade sin räckvidd i upptagningsområdet Stenungsund, Tjörn och Orust. Från 25,9 procent för helåret 2016 till 23 procent under första tertialet 2017. År 2010 låg räckvidden på 51,5 procent.

Emma Hellström

redaktion@lokaltidningensto.se

Vad betyder räckvidd?

Räckvidd är ett begrepp som används inom tidningsbranschen för att mäta hur många människor en tidning når. TNS Sifo som gjort undersökningen Orvesto konsument mäter hur många människor mellan 16 och 80 år som nås av produkten inom ett utgivningsområde.

Relaterade artiklar
Fler artiklar