Varven slår fast: Vi behöver utbildade båtbyggare

Satsa istället för att lägga ned, det var den enade meningen under mötet som föräldrar till elever vid båtbygarutbildningen bjudit in till. Elever, lärare, företrädare från båtbranschen och den politiska oppositionen deltog.

Intresset från varven på Orust var stort när föräldrar till elever vid båtbyggarskolan bjöd in till diskussion kring förslaget att lägga ned utbildningen. Det blev en kväll där de samlade i båtbyggarskolans lokaler var rörande ense att branschen behöver folk och eleverna vill gå kvar. Henrik Carlsson, Consriptor, var inbjuden som moderator och den som fördelade ordet mellan de samlade.

Läs mer: Majoriteten kom inte på mötet

Ali Yaghoubi och Hojatullah Rahmani är båda elever vid skolan. De inledde med att berätta om den utbildning de går och deras mål i framtiden.

– Det sägs att vi ska flyttas till Uddevalla men den utbildningen är inte det vi vill ha. Vi får lära oss att en millimeter gör skillnad då vi ska passa en träbit, vi lär oss finsnickeri. Det gör de inte i Uddevalla, säger Ali Yaghoubi.

Det har lyfts som argument att eleverna vid båtbyggarskolan inte får den utbildning som branschen behöver. Det är helt fel menar Magnus Rassy, VD för Hallberg-Rassy.

– Vi har ett gott samarbete med skolan och tar gärna emot elever för praktik. Flera söker jobb hos oss efter avslutat utbildning och vi har anställd flera under åren.

Det finns en stor brist på båtbyggare, det vittnar flera varvsägare om.

– Det här förslaget är illa, säger Magnus Rassy. Behovet av personal inom båtindustrin är större än någonsin. Vi hade kunna bygga fler båtar i dag om det funnits mer personal. Det som är viktigt är att marknadsföra utbildningen på ett bättre sätt än i dag.

Hallberg-Rassy har under de senaste två åren anställd 52 personer i företaget. Magnus Rassy har behov av fler.

– Inom en tio års period går ett 40-tal personer i pension i vårt företag. Vi behöver tillsätta de tjänsterna.

Samma sak säger Charles Rutgersson, Sweden Yasch Group som bygger segelbåtar. Han befarar att varven på Orust kan komma att behöva ta in arbetskraft från utlandet eller flytta produktion, från Baltikum, för att täcka det behov som finns.

– Vi vill ha kvar produktionen i landet.

Stefan Berne, som företräder branschorganisationen Sweboat, tog också upp behovet av personal.

– Behovet av personal inom tillverkningen av båtar har aldrig varit större, säger han.

Flera politiker från oppositionen fanns på plats, bland annat tidigare ordföranden i lärandet, Kristina Svensson (MP)

– Skolan är ingen förlustmaskin som nuvarande majoritet vill lyfta fram. Förra året gick den här delen med plus, tack vare eleverna vi får in utifrån.

Flera tidigare elever vid skolan berättade om möjligheterna skolan ger. Jonas Alfredsson flyttade till Orust som gymnasieelev och blev kvar i kommunen.

– Tack vare skolan fick jag kunskap och ett stort kontaktnät och jag driver i dag företag i båtbranchen.

Vidar Mölholm är den ende eleven på utbildningen som bor på Orust. Han valde att studera på hemmaplan framför att gå i skola i Uddevalla.

– Jag vill arbeta med finsnickeri, det finns ingen annan skola i hela landet som har den utbildningen. Nu har jag börjat bygga min egen båt. Tidigare var jag inte så intresserad av båtbyggeri men nu har jag verkligen fastnat för det och kan mycket väl se att jag kommer jobba som båtbyggare i framtiden.

Han vill, liksom sina klasskamrater, att skolan ska vara kvar, han vill inte flyttas till Uddevalla.

– Skolan är fantastiskt. Jag kunde inte fått en bättre utbildning än den jag får här.

Erika Olofsson

0303-728229

erika.olofsson@lokaltidningensto.se