Bäst i Norden på drifting

Förra året vann han SM i drifting, i helgen stod Mikael Johansson som segrare i en stor nordisk tävling.

– Nu är siktet inställt på Europa nästa år, säger han.

Drifting är motorsporten där förarna ska göra kontrollerade sladdar längs en asfalterad bana. Tävlingarna startar med att förarna kvalar, det innebär att de åker en och en på banan. Domare bedömer och rangordnar de tävlande efter hur de kör. Sedan möts förarna två och två, där en bil kör först och den andra så tätt efter som möjligt med samma svängar och sladdar som den första bilen.

– Den första bilen ska köra efter en viss linje och den andra ska följa så tätt som möjligt och köra som en spegelbild av den första. Den bilen som har kvalat bäst kör först, sedan byter bilarna plats och kör en gång till. Domarna bedömer vem som har kört bäst, säger Mikael Johansson.

Vinner man första duellen går man vidare stegvis, från topp 32 till topp 16 och så vidare ända fram till final i bästa fall.

Förra helgen avgjordes den stora nordiska tävlingen Gatebil drift series, som samlat förare från Sverige, Norge och Finland med två deltävlingar i Norge och två i Sverige. I första deltävlingen i norska Våler var det 76 startande.

– Den första deltävlingen gick lite sådär för min del. Jag körde av och gjorde sönder bilen så jag kunde inte fortsätta. Detta var i topp åtta och jag hade kvalat etta, så jag kom på femte plats, säger Mikael Johansson.

Efter premiären var det deltävlingar på Mantorp, Sverige och i Rudskogen, Norge, innan det var dags för final i helgen, då åter på Mantorp.

– Det var väldigt tajt i toppen. Det stod mellan mig och norrmannen Odd-Helge Helstad. Jag kvalade som fyra. Det var ganska bra. Sedan gick jag ända till topp 4 där jag åkte ur, så jag blev fyra på sista deltävlingen, men var vinnare totalt i serien. Det var en fantastiskt skön känsla.

Vad behöver man ha för egenskaper för att vara en bra driftingförare?

– Först och främst måste man vara orädd. Man ska ligga tätt inpå en annan bil i 140 kilometer i timmen, så man får vara orädd om grejerna och orädd om sig själv.

En sak som gör Mikael Johansson lite speciell i drifting-sammanhang är att han kör en gammal Volvo 242 från 1975.

– Den är 42 år gammal, så de flesta har betydligt nyare bilar. Det finns de som har 2017 års modell, så det är en viss skillnad.

Men till nästa år ska Mikael också ha en ny bil, om han hinner bygga den.

– Jag har tänkt bygga den nu i vinter från en plåtren kaross. Förhoppningsvis är den klar till våren. Det har att göra med hur det blir med sponsorer och så.

Nästa år vill Mikael Johansson också ut och tävla i Europa.

– Det finns en tävling som heter Drift masters och en som heter Drift GP. Jag vet inte vilken av dem jag ska köra, men i vilket fall blir det tävlingar över hela Europa.

Kristian Johansson

sporten@lokaltidningensto.se